04.03.2019

Будуємо нову модель самоврядування

Будуємо нову модель самоврядування

 

21 лютого у Києві відбулися загальні збори Асоціації об’єднаних територіальних громад, під час яких виступив з промовою Голова Уряду Володимир Гройсман. 

За словами прем’єра, перший етап децентралізації – створення громад – Україна пройшла. Метою нового етапу є запровадження  і закріплення змін до 2020 року – аби провести місцеві вибори вже на новій законодавчій та територіальній основі. 

Прем’єр-міністр наголосив, що згуртованість громад навколо продовження реформи дуже на часі. 

Довідково

Зараз в Україні сформовано 876 спроможних громад.

Місцеві бюджети зросли на порядок – до майже 234 млрд грн. 

У власність громад передано 1,5 млн. га земель сільськогосподарського призначення. 

Новий етап передбачає формування 100 спроможних районів і 1600-1800 спроможних громад, закріплення фінансової самодостатності місцевого самоврядування, формування ефективної системи управління, упорядкування системи контролю без дублювання функцій. 

Від самого початку децентралізації в Одеському регіоні успішно працює команда однодумців, які своєю наполегливою роботою втілюють основні завдання і принципи державної політики щодо формування об’єднаних територіальних громад та реально допомагають у супроводі та роз’яснювальній роботі сформованим ОТГ і тим, хто визначився з вектором перспектив. Протягом всього періоду  Одеський центр розвитку місцевого самоврядування очолює лідер з високими професійними якостями, відомий та авторитетний в Україні діяч, науковець – Юлія Молодожен. 

Кор.: Вже впродовж кількох років Одеський центр розвитку місцевого самоврядування працює в області. Якою була історія його створення? 

Насправді, як Одеський Центр розвитку місцевого самоврядування ми працюємо з 2017 року, а почалося все у квітні 2016 року, коли Уряд України в особі Володимира Гройсмана та комісар Європейського Союзу з питань розширення та політики добросусідства Йоханесс Хан підписали угоду про фінансування «U-LEAD з Європою: Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку». Програма розрахована на три роки і спрямована на підтримку реформ в Україні, зокрема децентралізації, а також вдосконалення адміністративних послуг для громадян України. Основним координатором Програми від Уряду виступає Міністерство регіонального розвитку та будівництва. Одним із завдань Програми було створення мережі центрів, які надаватимуть цілу низку послуг з роз’яснення цілей реформ. Таким чином було створено  установу Центр розвитку місцевого самоврядування та його філії в кожній області України.

Кор.: А які основні завдання та функції вашого центру, хто користується вашими послугами?

Основна наша діяльність - це консультативно-роз’яснювальна робота  та навчання для представників органів місцевого самоврядування або державних органів виконавчої влади. Наприклад, ми консультуємо, як правильно створити об’єднану громаду: з чого треба розпочати, які потрібно оформити документи і як дотриматися процедури, що треба враховувати, коли визначається центр громади та її конфігурація. Але створити громаду – це лише перший крок, а ось забезпечити її діяльність з новими повноваженнями – це другий, найскладнішій і найголовніший крок. Ми також допомагаємо вже новоствореній об’єднаній громаді визначити своє майбутнє, тобто розробити план або стратегію розвитку. Як поєднати свої бажання з можливостями свого бюджету, як залучати громадян до участі в управлінні громадою. 

Дуже багато запитань завжди виникає під час розробки бюджету громади: як рахувати фінансові надходження до бюджету від сіл, що приєдналися та як розподіляти кошти між територіями. Як вести документацію та звітувати під час бюджетного процесу. Саме тому ми проводимо навчання з бухгалтерами та фінансистами об’єднаних громад.

Нашою цільовою аудиторією є, переважно, працівники органів місцевого самоврядування, а партнерами виступають органи виконавчої влади регіонального рівня. Водночас, ми активно співпрацюємо з засобами масової інформації та громадськістю. 

Кор.: Скажіть, я чи з’явилися в громадах якісь нові посади, яких вимагає їх нова діяльність?

Напевно. є декілька цікавих посад, зокрема, для сільських громад, введення до штату яких вимагають сучасні реалії. По-перше, це посада проектного менеджера, людини, яка має розуміти процес підготовки проектних заявок для залучення додаткових ресурсів (кошти, знання) в громаду. Сьогодні багато навчальних закладів готують проектних менеджерів, але заманити їх на роботу в сільську громаду – дуже важко. Тому на перших етапах, ми допомагаємо громадам розібратися, що таке проект, де шукати можливості для отримання грантів і як підготувати проектну заявку. Переважна більшість громад сьогодні вже освоїла технологію написання заявок для отримання інфраструктурної субвенції та коштів Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР). Окремі вже пробують свої сили для залучення коштів іноземних донорів. Так, наприклад одна з найменших громад області, Тузлівська, у 2016 році виграла проект з ДФРР на 7 млн грн на термомодернізацію школи. 

І друга посада, про яку я хочу сказати – це  комунікатор. Що робить обраний голова і депутати? Які послуги надає виконком? Більша частина відповідей на ці питання може бути знята, якщо громада веде свій сайт або сторінку у соціальних мережах, або видає інформаційний листок. Комунікатор в громаді повинен розуміти, як спілкуватися з представниками преси, робити іміджеві презентації про громаду. Так, після низки семінарів, організованих нашим центром, всі громади створили сторінки у Фейсбуці і доволі активно їх наповнюють інформацією. З сайтами ситуація краще у міських громадах, які раніше вже мали власні сайти, а зараз їх оновлюють. 

Кор.: А що ви можете сказати про громади, які створені на Одещині?    Які вони?

Коли у 2014 році почалася реформа, то більшість представників влади в неї не вірила «Та яка реформа? Поговорять і забудуть. Скільки вже тих реформ було! А давайте зробимо пілотний експеримент та подивимося, як воно буде!». Ключовим поштовхом, який змінив думку з цього приводу, стало формування та вихід на перші вибори 169 об’єднаних громад у 2015 році (по Одеській області 8 громад – прим. авт.). Тобто саме в цей період країна побачила тих людей, які є справжніми лідерами, які не побоялися очолити процес створення громад і які повірили в цю реформу. Тому, фактично, на початок 2016 року ми отримали низку різноманітних моделей громад – великих та маленьких за територією або кількістю населення; об’єднаних в межах району або лише двох сільських рад тощо. Інші хвилі створення громад можна охарактеризувати як такі, що «подивилися на досвід перших і пішли на об’єднання» та «завершили розпочаті процедури об’єднання».  За станом на 1 січня 2019 року ми маємо 31 створену громаду (3 з них ще не пройшли виборчий процес).  Серед керівників громад у нас з 2015 року було обрано лише 3 жінки: у Великомихайлівській, Тузлівській та Новокалчевській громадах. 

Кор.: Як ви можете охарактеризувати потреби органів місцевого самоврядування в умовах децентралізації? 

Ну, тут треба відзначити, що громади створювалися виключно добровільно, а окремі навіть без врахування Методики формування громад, без розрахунків спроможності і без затвердженого  в області перспективного плану. І ось уявіть собі ситуацію – громада створилася, а як жити в нових умовах? Які повноваження та ресурси до неї переходять, як формувати систему управління, щоб передбачити всі необхідні посади для надання послуг населенню? І виявилося, що громади створені, а майже всі нормативно-правові акти (закони, постанови, накази міністерств) містять правила функціонування старої системи місцевого самоврядування, а не об’єднаних громад. І треба сказати, що саме завдяки створенню різноманітних  моделей громад розпочалося поступове удосконалення чинного законодавства. Практично завдяки досвіду становлення та функціонування перших громад ми сьогодні маємо відпрацьовані процедури їх становлення, вирішення організаційних питань та адаптації до нових умов. Але значна частина законопроектів, які б ще більше спростили перебіг децентралізації, не прийнята  народними депутатами, які до цього часу методично провалюють голосування за найважливішими законопроектами. Дуже складно зараз із кадрами в об’єднаних громадах, зокрема створених з центром у селі. Якщо раніше в сільській раді працював лише бухгалтер, то в громаді має бути створений фінансовий відділ, оскільки додані нові повноваження. Але крім працівників  апарату самого органу місцевого самоврядування,  не вистачає вчителів, лікарів, юристів. 

Кор.: Хто працює у вашому Центрі?

Наш Центр сьогодні працює по двох основних напрямках: надання консультативної допомоги органам місцевого самоврядування та виконавчої влади з питань створення об’єднаних громад і другий напрям – це допомога вже створеним громадам в процесі їх становлення та визначення пріоритетів розвитку. Консультування здійснюють чотири радника, відібраних на конкурсній основі. Так, радник з питань децентралізації Оксана Гуненкова надає консультації з процедур об’єднання та приєднання громад, міжмуніципального співробітництва. Радник з питань бюджету Олеся Голинська допомагає громадам розбиратися в підходах у формуванні бюджетів на засадах програмно-цільового методу, розрахунку спроможності потенційних громад. Радник з питань регіонального розвитку Віктор Бондарук супроводжує процес розробки стратегій громад, підготовки проектних заявок на гранти тощо. Євгенія Генова, радник з питань комунікації, пояснює, як краще налагодити взаємовідносини між владою громади та її мешканцями, як спілкуватися зі ЗМІ та представляти себе в інтернет-просторі. 

Кор.: Яким чином ви надаєте свої послуги і скільки це коштує?

Всі наші  послуги безкоштовні. Наші радники проводять навчання або  безпосередньо у нас в офісі, або виїжджають в громади. По окремих специфічних темах ми залучаємо професійних тренерів. Для обміну досвідом організовуємо навчальні поїздки представників місцевого самоврядування до громад інших регіонів або за кордон. Ми ініціювали проведення літньої школи з просторового планування для архітекторів та землевпорядників громад, щорічний форум південних областей «Південна мрія», де люди мають можливість ділитися досвідом, обговорювати нагальні проблеми та налагоджувати зв’язки. Якщо навести трохи статистики, то за 2017-2018 рік Центр провів 329 навчально-просвітницьких заходів, участь в яких взяли майже 8 тис. осіб. Про діяльність Центру, новини децентралізації та заплановані навчальні заходи можна дізнатися з нашого сайту ofis.odesa.gov.ua. 

Для більш плідної комунікації ми працюємо в партнерстві з обласною державною адміністрацією, представництвами центральних органів виконавчої влади в області, асоціаціями органів місцевого самоврядування, Одеським регіональним інститутом державного управління тощо. 

Кор.: Які подальші плани роботи Центру в контексті діяльності Уряду щодо децентралізації?

Нещодавно Кабінет Міністрів України презентував Дорожню карту реформ до 2020 року, в якій окреслено 7 основних завдань, які базуються на вирішенні нагальних проблем територіальної організації влади. І хоча зараз всі активно говорять про децентралізацію, насправді ми перебуваємо ще на першому етапі – формуванні нової територіальної основи та системи органів влади.  

 Саме у 2020 році мають відбутися вибори до місцевих рад (ви знаєте, що місцеву владу обирають кожні 5 років), але ці вибори мають відбутися вже на новій територіальній основі. Що це означає? Це означає, що Уряд має до червня 2019 року затвердити по кожній області перспективний план (або умовно кажучи  - карту з контурами майбутніх громад), який дасть змогу чітко зрозуміти мешканцям, як буде виглядати громада, що вийде на вибори. Чому це важливо? Як я вже казала раніше, необхідно визначити саме спроможні громади – ті, які в змозі перебрати на себе значну кількість повноважень. Сформувавши перелік громад, можна переходити до наступного етапу – укрупнення районів. І ви знаєте, що дивно, чомусь людей хвилює більше укрупнення районів, а не створення громад, хоча кожен з нас живе в конкретному населеному пункті, а не в районі.  І коли буде створена об’єднана громада, саме місцева влада забере у району найбільшу кількість повноважень. Тобто, їздити в райцентр по довідки і різні документи буде непотрібно, оскільки більшість послуг має надаватися в громаді. І тут все залежить від голови та депутатів, які мають згуртуватися на тому, щоб створити для мешканців максимально комфортні умови проживання і надання послуг. 

Лише після визначення чітких меж нових територіальних одиниць (громад та районів) будуть розмежовані повноваження між органами місцевого самоврядування та державними органами виконавчої влади. Відповідно, якщо держава передаватиме повноваження на рівень громад, вона має забезпечити їх відповідним фінансовим ресурсом та чітко стандартизувати  в галузевому розрізі. 

Паралельно з цим триватиме приведення служби в органах місцевого самоврядування у відповідність до сучасних стандартів, а також забезпечення рівня професійної компетентності службовців. 

Тобто, нас всіх попереду чекає багато роботи, і ми готові до співробітництва. 

Наталія Привалова, член Національної спілки журналістів України, кандидат наук з державного управління

Досьє «ОВ»

Молодожен Юлія Борисівна

директор Одеського центру розвитку місцевого самоврядування.

Народилась у 1971 році у м. Ізмаїл; 

доктор наук державного управління;

Має дві вищі освіти: 

Одеська національна академія харчових технологій, 

Одеський регіональний інститут державного управління НАДУ при Президентові України

Досвід роботи: 

Головне управлінні економіки Одеської обласної державної адміністрації (1996 – 2005 рр); 

ОРІДУ НАДУ при Президентові України (2005 – 2016 рр); 

депутат Таїровської селищної ради ( 2010 – 2015 рр).

Рубрика: 

Тема номера

Район: 

Одеса

Выпуск: 

02.03.2019

Автор: 

Одеські вісті